Thursday, August 24, 2017

SANTAI MUSIM LURUH - KOREA - SOKCHO - ABAI VILLAGE

Seoraksan National Park aku up kemudian.

kemalasan yang amat aku nak cerita ikut day aku kat sana.

Aku up pasal Abai Village dulu

The village of Cheongho-dong is now the hometown to many people of North Korean ancestry and is commonly referred to as ‘Abai village.’ The word ‘Abai’ comes from the Hamgyeong-do dialect meaning ‘an aged person.’ Many elderly people fled to Cheongho-dong from North Korea during the Korean War; the large number of older residents resulted in the town’s current nickname. - visitkorea

Lepas aku balik dari Seoraksan National Park aku sempat singgah kat perkampungan nelayan yang sangat terkenal untuk kaki kaki yang suka layan K- drama.Sesiapa yang pernah layan Autumn in my heart mesti tahu "Abai Village"

Aku dedulu siap nangis lagi tengok cite ni.Drama queen sungguh.Alang alang dah sampai Sokcho jadi aku singgah kejap kat sini.

Kalau tak nak pergi pun takpe boleh skip je.

Dari Seoraksan national park aku naik je bus yang nak balik ke Sokcho bus terminal boleh stop berdekat dengan Lembu emas.Tapi aku terlebih layan perasaan so bus berhenti dekat dengan hostel aku.Sebab masa aku naik bus aku tunjuk kertas yang Mr.Yoo tulis bus stop mana aku kena stop.So driver tu turunkan aku dekat je ngan hostel aku.So aku kena menapak balik pergi dekat landmark lembu emas itu.Dari bus stop tu tak jauh mana pun jalan dalam 5 minit sampai.

boleh jugak refer kat web Visit Korea























Abai Ferry is a special way to get across the Sokcho harbor, separating downtown Sokcho from Abai Village. The distance is quite small, only reaching about 50m across, but riding one of the two ferries across is much quicker than going around by land. The ferry must be pulled across by rope by all passengers, excluding the elderly. This unique experience can only be found in Sokcho. - visitkorea

Sesiapa yang naik boat ni jangan lupa try tarik tali tu.Aku nak tapi macam susah je.Tapi bila tengok atok atok  yang buat macam senang je.Tapi atok atok ni tak sado pun orang.Aku kurang suka guna perkataan sado sebab sado gabungan perkataan BESAR & BODOH !



Sebelum balik aku layan tengok dram Autumn kat  bawah jambatan.Ada tv kat situ.Kalau kat Malaysia habis dah kena angkut tv tu aku rasa.Tak habis nak keji orang negara sendirikan

Tunggu boat tu kejap je.Harga naik boat tu pergi balik 400won je

Dari sini iols jalan kaki je balik hostel tak jauh mana pun.Jalan slow slow.Bila iols sampai bilik iols nampak makcik tu ada sambil baring baring tengok 2 days 1 night.Iols pun tumpang sekali tengok sambil gelak sakan.Siang hari takpe gelak macam puaka sebab hostel takde orang.

Besok awal pagi iols cabut balik seoul.Sebelah petang iols nak ke Suncheon.So iols masih ada masa nak jalan jalan kat Seoul nanti.

No comments:

Post a Comment

LAZY TRIP - CHINA - BEIJING - 3

Qianmen Street Kalau rajin baca je link aku letak ni https://www.tour-beijing.com/blog/beijing-travel/beijing-attractions-tips/qian...