Thursday, June 12, 2014

BERCUTI KE HONG KONG (SOGO,TIMES SQUARE,LADIES MARKET) - PART 7

06/03/2014(Khamis)

Hampir 2 bulan berlalu,kemalasan nak menulis dan kesibukkan kerja dan segalai bagai kesibukkan.Internary aku hari ini adalah jelajah semau tempat tempat shopping popoular yang ada kat Hong Kong.Antara tempat yang aku pergi adalah:
  1.  Sogo
  2. Times Square
  3. Habour City
  4. Avenue Of Star dan sekitrnya
  5. Kedai Jual Perfume murah(Cameron Road) - Kaki perfume cam aku digalakkan pergi sebab memang murah dan ori.
  6. Semua kedai kedai yang ada di sekitar Tsim Tsha Tsui
Hari ini aku bangun awal macam biasa,Lepas sarapan jam 8.30 pagi aku dah keluar untuk jalan-jalan.Tempat pertama aku pergi adalah Avenue Of Star.Kagum tak pepagi buta dah ketepi laut.Nak ke Avenue of Star takde jauh mana dengan hotel yang aku duduk jalan kaki dalam 10minit gitu.

How to Get Aveneu of Star from Mirandor Mansion
  1. Keluar dari hotel jalan ke sebelah kiri,jalan sahaja terus ke depan sampai jumpa "SHERATON HOTEL" disebelah kiri.
  2. Sampai ke Sheraton Hotel akan jumpa "Jalan underground",ikut saja jalan underground tersebut dan "EXIT J2".Bawah Sheraton Hotel ni ada sogo tapi masa aku lalu sogo dah ditutup."EXIT J2" akan jumpa Avenue of Star.
 Pic:(1 & 2 & 3 )Guna saja subway untuk access tempat tempat yang di tunjukkan dalam pic tersebut
      
 Masa aku sampai di kawasan Avenue of Star ni ingatkan takde orang rupanya ramai sudah pelancong pelancong yang dah siap duk bergambar sakan.Waktu ni juga ada kerja kerja construction kat tepi laut ni.Keadaan agak berserabut di tambah angin yang agat kuat.Hujan renyai renyai mula turun.Ingat nak duk fefeling tepi laut tapi nampaknya rancangan tu terpaksa dibatalkan sebab aku tak tahan dengan cuaca dan angin yang kuat.Tapi sempat jugalah aku bergambar and thank to random girl yang tolong aku snap pic. Selesai semau kat Avenue of Star aku pun jejalan sekitar kawasan tersebut.Sebenarnya banyak tempat yang boleh dilawat sekitar Avenue of Star ni.Tapi disebabkan masa waktu itu masih diawal pagi masih ada beberapa tempat yang belum dibuka.Waktu malam akan ada pertunjukkan "SYMPHONY OF LIGHT" di Avenur of Star so silalah pergi.  

tepi laut yang sangat sejuk
nasib takde orang waktu ni
clock tower
museum of art
macam real
Heritage 1881



hadapan Heritage 1881
MERIAM BESI
TEMBAK

KEDAI PERFUME MURAH TU YANG SIGNBOARD WAR NA ORANGE SEBELAH KEDAI JAM.KEDAI PERFUME NI TERLETAK DI CAMERON ROAD.CAMERON ROAD BERDEPAN DENGAN MASJID BESAR KOWLOON
HOW TO CARI KEDAI PERFUME MURAH

  • dari Mirador Mansion pergi ke Cameron Road
  • Cameron Road berdepan dengan Masjid Besar Kowloon
  • Jalan terus sampai jumpa traffic light,lintas dahn nampak signboard warna kuning tu
Sebelum beli aku buat survey kat beberapa kedai yang ada kat sekitar tu tapi nampaknya kedai ini memang murah.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


SOGO,TIMES SQUARE,LADIES MARKET

Dah habis rehat kat bilik kejap aku sambung ke destinasi tempat shopping popular kat Hong Kong pula iaitu SOGO,TIMES SQUARE dan LADIES MARKET.

How to pergi Sogo & Times Square

  • Dari Tsim Tsha Tsui ke Sogo dan Times Square naik MTR Tsim Tsha Tsui Station dan Turun di MTR Admiralty satation untuk buat pertukaran line ke Chaiwan dan turun di MTR Causewaybay Station.
  • Dah turun Causewaybay Station sila exit B
Disebabkan aku suka sangat pergi Sogo aku tak lepas peluang untuk ke Sogo Hong Kong.Macam mana ramainya orang kat Sogo kl macam tu juga kat Sogo Hong Kong.Punyalah besar Sogo ini penat aku jalan dari floor ke floor.Aku jalan jalan sampai nak patah kaki.Dah habis ronda semua aku pun balik ke hotel,kaki sudah penat.Malas tu pula sesi pack barang esoknya nak balik.

*sogo ngan Times Square tak jauh jadi aku jalan kaki sahaja.

HOW TO CARI LADIES MARKET

Disebabkan aku dari Causewaybay maka aku akan terus ke Mongkok sebab nak ke Ladies Market

  • Dari MTR Causeway Bay turun di Admiralty Station
  • Admiralty Station naik train ke laluan Tseun Wan nak turun di Mongkok Station
  • Dah turun Mongkon Station cari EXIT E2
  • DARI EXIT E2 jalan terus dan jumpa gerai gerai yang jual barangan perempuan tu adalah Ladies Market
----------------------------------------LAYAN PIC SAJO --------------------------------------------
  

 
FOREVER 21 NI SANGATLAH BESAR PENAT AKU JAJAH SEMUA FLOR
PALING AKU SUKA LANE CRAWFORD SEBAB BAWAH NI SEMUA JUAL COSMETIC
TIMES SQUARE
NI ADALAH LALUAN KE TIMES SQUARE.LALU
TADAAAAAA SAMPAI TIMES SQUARE

No comments:

Post a Comment

LAZY TRIP - CHINA - BEIJING - 3

Qianmen Street Kalau rajin baca je link aku letak ni https://www.tour-beijing.com/blog/beijing-travel/beijing-attractions-tips/qian...