Wednesday, March 19, 2014

GENERAL ABOUT HONG KONG & MACAU


Solo trip ke HongKong & Macau

sebelum membuat solo trip ke Hong Kong dan Macau meh aku review skit tentang tempat tersebut.Solo trip yang pertama dalam hidup aku.Kekuatan apakah yang ada aku pun tak tahu.Tapi kalau tak cuba tak tahu sejauh mana kemampuan aku.

Hong Kong

Musim

Hong Kong mempunyai iklim sub-tropika dengan pelbagai musim. Satu-satunya keadaan cuaca yang boleh diramal yang boleh mendatangkan kesan buruk kepada rancangan perjalanan anda adalah taufan.
Musim taufan bermula pada Mei dan berakhir pada November.
 Hong Kong Map Ehsan from google
Apabila taufan menghampiri, amaran disiarkan di televisyen dan radio. Pelbagai tahap tanda amaran dikeluarkan oleh Hong Kong Observatory, tetapi apabila amaran nombor 8 dikeluarkan, kebanyakan perniagaan dan kedai akan ditutup dan penerbangan akan dibatalkan. Terdapat sistem amaran berasingan bagi hujan lebat.

Anda boleh mendapat maklumat terperinci mengenai cuaca semasa dan bermusim di laman web Hong Kong Observatory. Apabila anda di Hong Kong, anda juga boleh mendail 1878 200 dan tekan '3' untuk bahasa Inggeris bagi mendapatkan maklumat keadaan terkini

MUSIM-MUSIM DI HONG KONG
Musim Bunga (Mac ke Mei)
Suhu dan kelembapan meningkat. Waktu malam mungkin sejuk.
Suhu purata: 17⁰C - 26⁰C

Musim Panas (Jun ke Ogos)
Panas, lembap dan terik, dengan hujan sekali-sekala dan ribut petir. Suhu boleh melebihi 31⁰C tetapi tahap kelembapan yang tinggi boleh menjadikannya lebih panas.
Suhu Purata: 26⁰C - 31⁰C

Musim Luruh (September ke November)
Terdapat tiupan angin yang menyegarkan, sinaran matahari yang banyak dan suhu yang selesa. Ramai yang menganggap inilah bulan-bulan terbaik untuk melawat Hong Kong.
Suhu purata: 19⁰C - 28⁰C

Musim Sejuk (Disember ke Februari)
Sejuk, kering dan berawan, dengan kesejukan sekali-sekali. Suhu boleh turun hingga bawah 10⁰C di kawasan bandar.
Suhu Purata: 12⁰C - 20⁰C

Macau

Macau, yang terletak di pantai tenggara China, merupakan kawasan khas pentadbiran negara. Sebagai  Pusat Perjudian terkenal di Asia , ia adalah tempat untuk mencari budaya Cina tradisional sambil menikmati eksotik bangunan Portugis. Nama bandar yang berasal dari Magao (A-Ma Temple) perkataan, yang merupakan kuil yang didedikasikan untuk Mazu, seorang dewi laut suci dihormati oleh penduduk tempatan.

Kebanyakan pelawat yang telah ada membuat kesimpulan bahawa ia adalah lokasi yang sesuai untuk kedua-dua pelancongan dan hidup kerana ia adalah sebuah bandar yang indah dengan jalan-jalan bersih, taman-taman dan landskap berbukit yang indah.

So anda semua pilih musim mana yang anda semua nak pergi.Pilihan terletak ditangan anda.Setiap waktu ada feeling tersendiri.

2 comments:

  1. Cik cerita, jm tgh explore semua entry yg ada, jm suka entri cenggini mudah kan org buat rujukan sbb jm pun tulis style yg sama :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun banyak tengok Blog JM tengok cara JM tulis kira JM ni sumber saya cara menulis

      Delete

LAZY TRIP - CHINA - BEIJING - 3

Qianmen Street Kalau rajin baca je link aku letak ni https://www.tour-beijing.com/blog/beijing-travel/beijing-attractions-tips/qian...