Friday, July 26, 2013

Padang Part 7

Pasar Atas/Jam Gadang

Pose dulu sebelum jalan
Hari pertama aku dah cerita banyak benda rasanya.Ini ada lagi cerita hari pertama iaitu sesi petang selepas kami semua puas tidur.Bangun dari tidur kami pun bersiap-siap untuk keluar membuat tinjauan awal disekitar kawasan Bukit Tinggi.Dari hotel kami berjalan kaki menuju ke Jam Gadang.Gadang dalam bahasa minang bermaksud besar.Aku kasi skit info pasal jam Gadang yang aku cilot dari google.

History of Jam Gadang

Jam Gadang
Jam Gadang dibangun pada tahun 1926 oleh arsitek Yazid Sutan Gigi Ameh. Peletakan batu pertama jam ini dilakukan putra pertama Rook Maker yang saat itu masih berumur 6 tahun. Jam ini merupakan hadiah dari Ratu Belanda kepada Controleur(Sekretaris Kota). Pada masa penjajahan Belanda, jam ini berbentuk bulat dan di atasnya berdiri patung ayam jantan, sedangkan pada masa pendudukan Jepang, berbentuk klenteng. Pada masa kemerdekaan, bentuknya berubah lagi menjadi ornamen rumah adat Minangkabau.

Ukuran diameter jam ini adalah 80 cm, dengan denah dasar 13x4 meter sedangkan tingginya 26 meter. Pembangunan Jam Gadang yang konon menghabiskan total biaya pembangunan 3.000 Gulden ini, akhirnya menjadi markah tanah atau lambang dari kota Bukittinggi. Ada keunikan dari angka-angka Romawi pada Jam Gadang ini. Bila penulisan huruf Romawi biasanya pada angka enam adalah VI, angka tujuh adalah VII dan angka delapan adalah VIII, Jam Gadang ini menulis angka empat dengan simbol IIII (umumnya IV).

sumber:

Kawasan ini merupakan kawasan tumpuan penduduk sekitar Bukit Tinggi.Disebabkan kami tiba dibumi Minang ini hari Liburan @ hari minggu maka ramailah perduduknya keluar beriadah.Tapi satu yang aku tak berapa suka kawasan Jam Gadang ini agak kotor.Sampah sarap merata-rata.Lagi satu kat sini ada pencemaran bau sikit.Aku rasa bau tu datang dari teksi berkuda yang disediakan disekitar jam gadang.Orang Minang kata kalau ke Bukit Tinggi mesti ke Jam Gadang kalau tak percutian anda tak bermakna.

Kopiah pun ada

Banyak jual T-Shirt
Rombongan kami
Sebelah petang banyak perniaga kecil yang akan bukak gerai  disekitar Jam Gadang.Mereka hanya hampar sehelai canvas dan meletakkan barang jualan mereka.Sewaktu kami tiba hampir semua peniaga suka bukak gerai mereka.Kami sempat tanya harga beberapa barangan yang dijual tapi diorang sengaja letakkan harga yang tinggi memandangkan kami datang dari Malaysia.Kami bukan nak beli pun saja suka suka tanya.Kami bergerak menuju ke Pasar Atas.Pasar Atas ni tutup jam 6 petang.Masa kami ronda kebanyakkan perniaga sudah tutup kedai.Kami Putuskan untuk datang esok sahaja.

Kami juga ronda sekitar kawasan pasar Atas.Serius best kalau nak shopping kat sini.Ada pelbagai kedai dalam pasar Atas.Aku rasa satu hari belum tentu habis nak ronda.Waktu suidah senja time kami cari tempat makan.Bila jalan-jalan disini sila jaga keselamatan beg anda.Disini ada penyeluk saku.

Suka Sangat
KFC n Kami

KFC dan Gelas Biru

Kami dinner di KFC sahaja.Tapi KFC disini berlainan dengan di Tanah Melayu.Disebabkan malas nak cari tempat makan lain kami pasrah dengan apa yang ada.Serius KFC Tanah Melayu lagi sedap.Pizza hut pun ada kat sini tapi tak tahu apa rasa.Kalau anda jenis yang tidak kisah boleh saja beli makanan yang dijual ditepi  jalan.Peniaga yang menggunakan kereta sorong  sangat banyak.Ada banyak makanan yang dijual antaranya sate padang,burger sup dan banyak lagi.Tapi kami jenis yang memilih sikit so hanya cium bau dan pandang sahaja.Harga KFC aku sudah lupa.

Kami n Kereta Ronda Berhias

Selesai makan malam kami ronda lagi ke Plaza Bukit Tinggi.Dalam Plaza ni banyak lot kedai jual pakaian dan tempat permainan.Tapi tak best sangat plaza ni.Kawasan jam gadang bertambah meriah menjelang malam.

Disebabkan dah tak tahu nak buat apa kami putuskan untuk naik kereta ronda.Serius aku rasa legend sangat.Duduk pun himpit himpit.Kereta ronda akan ronda sekitar Bukit Tinggi.Harganya Rp2000/person.Sedang enak menikmati pemandangan malam Bukit Tinggi tetiba budak kat belakang aku pulak menangis.Stress.Maknya pun kalau dah tahu anak tu takut tak payah naik.Duk diam diam kat umah.Habis je aktiviti ni kitaorang balik hotel untuk tidur.Tak sabar nak tunggu esok.Good Night.zzzzzzzzzzzzzz

Tambang Kereta berhiasa = Rp2000 = RM0.70/person

Untuk seterusnya aku nak sambung cerita Hari ke-2.

1 comment:

1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

LAZY TRIP - CHINA - BEIJING - 3

Qianmen Street Kalau rajin baca je link aku letak ni https://www.tour-beijing.com/blog/beijing-travel/beijing-attractions-tips/qian...